Sijaisterveisiä
Olen nyt kaksi kevätlukukautta tehnyt opesijaisuuksia. Tätä
ennen työskentelin kokopäivätyössä opena seitsemän ja puolen vuoden ajan.
Sijaisuuksien tekemiseen olen päätynyt paetessani sisäilmaongelmia. Olen ollut
onnekas ja löytänyt sellaisia kouluja, joissa olen saanut todeta olevan
sellaisen sisäilman, jossa minä en oireile. On ollut huojentavaa huomata, että
sellaisiakin kouluja on ja enenevässä määrin on myös ilmeisesti jatkossa tuleva
olemaan. Olen onnekas sen suhteen, että uudet rakennukset eivät minua oireiluta,
jos rakennukset ovat kauttaaltaan uusia eikä siten, että niiden ilmanvaihtoon
on liitetty vanhoja osia, joissa sisäilmaongelmia taas on havaittavissa.
Bloggailin viimeksi siitä, että olen päätynyt nyt lepuuttelemaan
kehoani ja opiskelemaan itselleni myös uutta ammattia toimintaterapian parista.
Opintojani valitettavasti on päässyt varjostamaan mikäpäs muukaan kuin
sisäilmaongelma. Koen, että olen jo tähän mennessä opintojeni myötä kehittynyt
paljon myös opettajana. Toimintaterapeutin ja opettajan työssä on lukuisia
yhtymäkohtia. Olen huomannut käyttöteoriani opettajana täydentyneen toimintaterapeuttisella
tiedolla, ja sijaisuuksia tehdessäni olen jo selkeästi reflektoinut opetustani
uudenlaisella tavalla.
Reflektointiin liittyen olen havainnut sijaisuuksien
tekemisen olevan ehdottomasti koko opeurani aikana ammattitaidollisesti
kaikkein kehittävintä. Sijaisopen työ hyvinkin erilaisten vaihtuvien ryhmien
parissa asettaa itsevarmimmankin open melkoiseen puristukseen. Jokainen ope
tietää, että sijaiset ovat yleensä ”vain sijaisia”. Myös lapset tietävät tämän.
On ymmärrettävää ja luonnollista, että lapset laittavat sijaisen suurempaan
ammattitaitotestiin, kuin mahdollisesti leipätyötä virassaan vuosia tehnyt ope
koskaan joutuukaan.
”Me halutaan saada sut itkemään”
Oma ope on aina oma ope. Tiedän tämän myös omasta seitsemän
ja puolen vuoden kokemuksestani. Voin surutta todeta, että yksi lukukausi itse kasvattamansa
luokan kanssa saattaa olla huomattavasti helpompi kuin viikko sijaisopena
luokassa, jossa on paljon kasvattavia ja kehittäviä ammattitaidollisia
haastetilanteita. Tiedän, että oma luokkani on aikanaan käyttäytynyt sijaisopen
kanssa huonosti. Minulla oli kuitenkin tapana painottaa lapsille, että he
edustavat itseään, luokkaamme, kouluamme ja myös opettajaansa. Kerroin, että
minulle olisi tärkeää, että he käyttäytyvät jokaisen open kanssa asiallisesti. Pitkällisen
keskustelutyön jälkeen sain lopulta hyvin positiivisia kommentteja sijaisiltani.
Paljon sijaisuuksia tehneenä tiedän lasten metkut ja ketkut.
Pyrin suhtautumaan niihin huumorilla. Kaikkein tärkeintä on, että pyrin
pysymään rauhallisena. Eräs luokka kerran kertoi minulle täysin avoimesti,
miten he ovat keskenään sopineet, että he yrittävät saada sijaisensa itkemään
ja raivoamaan. He myös näyttivät käyttäytymisellään tämän. Minulla oli
käytössäni heidän kanssaan yksi kaksoistunti ja tuolloin huomasin, että enhän minä
niin taikuri olekaan, mitä olen kuvitellut toisinaan olevani. Minuutit eivät
ole koskaan olleet työurallani niin pitkiä.
Olen tehnyt vuosia sitten päätöksen, että menen joka päivä
töihini sillä asenteella, että se saattaa olla jossakin tilanteessa ja jonkun
kannalta hyvin ratkaiseva päivä. Minun on silloin laitettava parastani. Tällä
asenteella olen myös mennyt tekemään sijaisuuksiani. En mene töihin tekemään
rahaa, menen tekemään parhaani mukaan hyvää. Totta kai työtä tehdään myös sen
vuoksi, että siitä saadaan palkka, jolla voidaan elää. Omakustanteisesti
opiskelevana olen hyvinkin kiitollinen mahdollisuuksistani tehdä sijaisuuksia. Raha
ei ole koskaan kuitenkaan ollut itselleni ensisijainen motiivi. Jos näin olisi,
olisin monen muunkin kaltaiseni kympin tytön ja pojan tavoin hakeutunut opiskelemaan
jo lähtökohtaisesti toista alaa. Uskoni opetyön tärkeyteen ja mahdollisuuksiin
luoda sillä työllä toivoa tulevaan on vankkumaton.
Helppo ja halpa täydennyskoulutus
Täydennyskoulutuksen puutteesta ja jumiutumisesta sekä muutosvastarinnassa
opetyössä on puhuttu paljon. Mielestäni jokaisen open ammattitaidolle olisi
mainio juttu pitää vaikkapa välivuosi tehden sijaisuuksia. Virassa olevia
opettajia voitaisiin vaikkapa kierrättää resurssiopen työhön säännöllisin
väliajoin. Myös kunnan sisällä voitaisiin vaihtaa koulua ammatillisen
kehityksen näkökulmasta. Sen parempaa täydennyskoulutusta en tiedä kuin siitä
omasta tietyllä tapaa ”annetusta” vakkariopen asemasta luopuminen ja omien
toimintatapojen todellinen likoon laittaminen.
Sijaisena on hyvin opettavaista ja mainion kehittävää myös
se, että näkee niin monia erilaisia toimintakulttuureja. Jokaisella koululla ja
koulujen jokaisella opella on omat rutiininsa, joista voi oppia paljon. Koulujen
ilmapiiriä voi aistia jo siitä, tervehditäänkö vierasta aikuista käytävillä. Koulujen
ja luokkahuoneiden sisustus puolestaan eroaa usein huomattavasti toisistaan ja
kertoo sekä opettaa paljon. Omaa luokkaa opettavatkin opet varmasti saisivat
paljon irti jo siitä, että piipahtaisivat työtovereidensa luokissa ja
parastaisivat sieltä paljon hyviä ideoita.
Sijaisuuksien tekeminen on opettanut minulle myös sen, että
minulla on kuin onkin ehdottomasti opesydän. Tästä syystä etsin edelleen
aktiivisesti itselleni myös opetyötä. Toivoisin, että työkokemuksessa
arvostettaisiin myös pätkäsijaisuuksien tekemistä kuvailemiini syihin liittyen.
Olen kiitollinen, että olen sellaisia päässyt tekemään ja saanut toivonkipinäni
heräämään sen suhteen, että myös terveitä koulurakennuksia on olemassa. Uskoisin
kaikkien näiden kokemusten pohjalta olevani nyt innokkaampi ja ahkerampi työläinen
kuin koskaan ennen, jos jokin työhakemuksistani tärppäisi. En kuitenkaan menetä
toivoani, jos tärppiä ei tule. Tiedän myös jo nyt, että minusta tulisi myös
innokas ja ahkera toimintaterapeutti.
Sijaistelemisiin,
-Anna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti