Nuori naisopettaja
Olen ollut poikkeuksetta tyytyväinen saamani palvelun
laatuun, kun kyseeseen on tullut autoni huoltaminen. Sukuni vanhin ja viisain, rakkain äitini, laukaisi kuitenkin jäätävän Aino Inkeri Ankeismaisen kommentin
tuoreimman kokemukseni jälkeen: ” Saamasi palvelun laatu taitaa kyllä johtua
siitä, että olet nuori nainen.” Olen itse kuvitellut asiakkaan oman
ystävällisyyden asiointitilanteissa saavan osakseen vastaystävällisyyttä palveluntarjoajilta
erityisesti autokorjaamoilla, joissa asiakkaat lienevät usein myös
tyytymättömiä ja hermostuneita. Jäin pohtimaan äitini kommenttia ja uskaltaudun nyt raottamaan sellaisen
arkun kantta, joka usein jätetään kiinni. Arkun kannessa lukee ”nuori
naisopettaja”.
Ensimmäisenä on tehtävä selväksi, että ketään ei ole missään
ammatissa syytä arvottaa sukupuolen, iän tai minkään muun ulkoiseen olemukseen
liittyvän tekijän perusteella. Jokaisen pitää saada kasvaa, kehittyä ja
kehittää itseään ja omaa osaamistaan sekä näyttää se ilman ulkoisista
ominaisuuksista johtuvaa arvottamista. Aloin kuitenkin leikkimielisesti
pohtia, miten mukavaa olisikaan ollut, jos nuori naiseuteni olisi ollut
joskus omalla alallani hyödyksi. Valitettavasti olen saanut usein tuta tämän
yhdistelmän negatiivisia vaikutuksia.
Kuluneen kahdeksan pätevän opevuoteni ajan olen joutunut
tekemään valtavan määrän töitä osoittaakseni oman pätevyyteni siitä huolimatta,
että olen ”nuori nainen”. Olen useampaan
kertaan joutunut toteamaan sekä mies- että naispuolisille kollegoille, esimiestason edustajille ja lasten vanhemmille,
että olen ulkoisesta olemuksestani riippumatta ammattitaitoinen ja pätevä opettaja. Sitä minä nimittäin olen. Itseni
ja oman kutsumukseni työtäni kohtaan tuntien uskallan väittää olevani jopa
vähän enemmän. Olen työtäni koko sydämelläni tekevä jatkuvasti omaa osaamistani
kehittävä opettaja.
Alallamme tapahtuva tytöttely on kuitenkin valitettavan
yleistä. Olen kohdannut lukuisia kertoja sekä suoraa
että epäsuoraa asiaan liittyvää kommentointia. Moni ”mutta kun sinä olet tuollainen
tyttönen” – kommentti on toki ollut varmasti myös osoitus lämpimästä
vuorovaikuttamisesta ja sen tarkoitus on voinut olla aivan hyväkin. Olenkin
päättänyt, että otan kommentteja toistaiseksi vastaan lähinnä kohteliaisuutena,
sillä todellisuudessa alan kyllä olla jo lähempänä täti- kuin tyttöikää. Aiheeseen liittyy kuitenkin muutama tosiasia,
joista en suoraan sanottuna pidä.
Teknistä työtä ja poikien liikuntaa
Moni ope lienee törmännyt työpaikkailmoituksissa paikkoihin,
jotka ovat lähtökohtaisesti profiloitu mieshakijoita varten. Niissä etsitään teknisen
työn, poikien liikunnan ja tvt-asioiden osaajaa. Miespuolinen opetuttavani
totesi erään rehtorin tokaisseen hänelle kyseisenlaisesta paikasta, että
todellisuudessa kyseisen paikan saava opettaja ei tule edes opettamaan ko.
aineita. He halusivat vain miesopettajan. Miespuoliset tuttavaopeni ovat myös
saaneet viran lähtökohtaisesti nopeammin kuin naispuoleiset opetuttavani. Olen
itse jäänyt useita kertoja toiseksi miespuolisen hakijan rinnalla. Tämä on ehdottoman ok niin kauan kuin olen
jäänyt rannalle sen vuoksi, että miespuolinen hakija on ollut minua
ammattitaidoltaan parempi. Olen toki jäänyt kakkoseksi myös naispuoleisten hakijoiden rinnalla.
Mielestäni opetusala tarvitsee miehiä. Yhtälailla se tarvitsee
myös naisia. Olen saanut kuulla kuluneen kahdeksan vuoden aikana myös mm., että
poikalapsi tarvitsisi miespuolisen opettajan. Mutta eihän kaikilla pojilla voi
olla miesopettajaa. Vai voiko? Toistuvin väliajoin julkisuuteen ponnahtelee
kommentteja, joissa peräänkuulutetaan opekoulutukseen mieskiintiöitä. Olen
usein pohtinut, mahtaisiko kukaan peräänkuuluttaa naiskiintiöitä, jos tilanne
olisi lähtökohtaisesti toinen.
Kentällä mieskiintiöt tosin tuntuvat olevan jo olemassa. Myös hyväveliverkottuminen on miesten keskuudessa kovin yleistä. Työpaikkansa vaihtamista suunnittelevalle miehelle tuntuu olevan tarjolla useita vaihtoehtoja siinä missä työpaikkansa vaihtoa suunnittelevan naisen ratkaisua hämmästellään. Menettäähän nainen mm. turvalliset mahdollisuudet äitiyslomien ja hoitovapaiden pitämiselle luopuessaan varmasta työpaikastaan. Yritysmaailmassa työpaikan vaihtaminen tosin on aivan tavallista. Siellä oman ammattitaidon kehittäminen ja työn ilon ja imun kokemukset laitetaan etusijalle sekä miesten että naisten joukossa ja tietyin väliajoin tapahtuva maisemanvaihto on osoitus ammatillisesta virkeydestä.
Olen hyväksynyt sen, että tietyissä tilanteissa
miesopettajalla vain yksinkertaisesti on enemmän ”biologista auktoriteettia” kuin minulla.
Olen myös vinkannut haastavissa tilanteissa avukseni lähimmän miesopettajan. Kiitos
siitä, te ihanat miehet. Vastaavasti taas tietyissä tilanteissa minulla saattaa olla sellaisia tyttömäisiä supervoimia, joita miehillä ei ole, ja olen voinut tehdä vastapalveluksia. Kaikin puolin parempaa opettajasta ei silti tule
pelkän sukupuolen perusteella. Eikö tärkeintä olisi, että olisi paljon
erilaisia ja monenlaisia?
Tasa-arvo on taitolaji?
Kaiken tämän keskellä sitten laatii opetushallituksemme
tasa-arvosuunnitelmaa, jota läpikäydään ahkerasti kouluissa. Mielestäni
tasa-arvotietoisuuteen kasvattaminen on erittäin tärkeää. Mielessäni pyörivät kuitenkin jatkuvasti seuraavat kysymykset:
Miten voin aidosti
osoittaa lapsille, että tasa-arvo on tärkeä taitolaji, jos tulen itse
jatkuvasti arvotetuksi oman sukupuoleni perusteella?
No ainakin olen yrittänyt olla vakuuttava ja lupaan näin tehdä jatkossakin. Tiedän haluavani itse vaalia niitä periaatteita, joiden mukaan kukaan ei ole arvokkaampi tai arvottomampi kuin toinen minkään ulkoisen ominaisuutensa perusteella. Ne kun ovat asioita, joihin ei voi vaikuttaa. En voi vaikuttaa ulkonäkööni, ikääni tai sukupuoleeni. Opettajuuteni kehittämiseen ja ammattitaitooni voin kuitenkin vaikuttaa. Voin vaikuttaa siihen, miten haluan työni tehdä. Haluan tehdä sen hyvin. Haluan myös, että minua arvostetaan sen perusteella, miten työni teen.
Tiedän hyvin, että omalla kohdallani tytöttelyyn päätyminen
on osittain oma valintani. Valitsen nimittäin mielelläni olla tyttönen, sukat
makkaralla Magdaleena. Se tullee olemaan
aina osa minua. Mielestäni sekin on ihan ok. Saan olla sellainen kuin olen,
mutta pätevyyttäni ja ammattitaitoani se ei määrittele, jos pukeudun
tyttömäisesti tai kikattelen mielelläni. Mielestäni tässä ammatissa maailmaa on
sitä paitsi katsottava jatkuvasti lapsen silmin, ettei unohda ihmettelyn ja
leikkimielisyyden valtavaa voimaa. On lennettävä päivänkakkaralla ja
kikateltava itsekseen ja erityisesti itselleen.
Tulevaisuudessa toivon saavani nuorekkaasta naiseudestani
huolimatta jo työhaastattelutilanteissa tasa-arvoisen mahdollisuuden osoittaa oman osaamiseni omassa
työssäni. Hyvästellessäni viime keväänä kuudesluokkalaiseni, sain eräältä
perheeltä minut tyttömäisen valtoimeen kyynelryöppyyn johtaneen kirjelmän (
arvostukseni elettä kohtaan on valtavan suuri <3 ) , jossa todettiin mm.
seuraavasti:
”Ajattelimme, että kuinka nuori nainen mahtaa saada luokkaan
minkäänlaista kontrollia. Iloksemme ja onneksemme luokka sai parhaan
mahdollisen opettajan, mitä voi olla. Kumosit epäilyksemme ensimetreistä
lähtien!”
Näin ajattelin tehdä jatkossakin.
Kumoilemisiin!
-Anna

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti