lauantai 1. lokakuuta 2016

Pessimisti ei pety?

Kuluneen lukuvuoden aikana olen ollut lipeämispisteellä liukkaalla kalliolla. Olen meinannut katajaan kapsahtaa kurkotellessani kuusta. Olen meinannut hukata näkökentästäni taivaalta kuusi kuuta ja Saturnuksen renkaat. Mikä kamalinta, olen jo muutamaan otteeseen unohtanut hymyillä.

Pessimismi, penseys ja negatiivisuus ovat tarttuvia tauteja. Tautiluokituksessa ne tulisi ehdottomasti kategorisoida eräiksi maailman vaarallisimmista taudeista. Olen meinannut saada vakavan tartunnan. Olen ajatellut alanvaihtoa, maastapakoa ja haravasysteemin käyttöä lauantailotossa. 


Mistä tämä tällainen nyt sitten johtuu? 

Olin unohtanut, että uusi ryhmä vaatii aluksi kaiken mahdollisen ajan ja vaivan; verta, hikeä ja kyyneleitä. Olen saanut tehdä töitä kellon ympäri sen, minkä suinkin olen pystynyt. Olin unohtanut, mitä on aloittaa alusta ja vaatia sitä, että saisi edes mahdollisuuden yrittää. Suurimman työn tuntuu teetättävän aina asennekasvattaminen. Olen pohtinut paljon, miksi koulu on lähtökohtaisesti monelle lapselle niin negatiivinen paikka. Lasten tapa ilmaista tätä kouluasennetta on usein opettajalle todella kuluttava.  Eihän lapsi sitä pahuuttaan tee. Useinhan se on väsymystä, nälkää tai riitaa kaverin kanssa. Jokin perin juurin erikoinen kouluvastaisuuden siemen tuntuu kuitenkin mystisesti kylvetyn suomalaiseen kansanperimään.  Tarvitaan uudisraivaamista.

Koulu on paikka, joka ei kaikille sovi. Perinteisesti koulu on valitettavasti tavannut vaatia lapsia asettumaan tiettyyn muottiin.  Usein tämä muotti on ollut omiaan leikkaamaan terävimmät särmät pois kasvatuksen nimessä.  Hukkapalaksi on heitetty usein myös into ja luovuus. Lapsi on nokkela olento, joka aistii nopeasti, mitä kukakin häneltä vaatii ja miten. Tämän perusteella lapsi päättää, miten asennoitua ja toimia. Ratkaisevaksi muodostuu se, miten lapsen tässä tilanteessa kohtaa.

Uusi opetussuunnitelma on väline, joka antaa keinoja kohdata lapset tavalla, joka mahdollistaa koulukäsitysten ja –asenteiden muuttamisen ja muovaamisen. Koulusta on mahdollista tehdä yksilöllisyyden hyväksyvä paikka, jossa kaikkien on turvallista yrittää, onnistua, epäonnistua, oppia ja kasvaa. Koulu on paikka, jossa on mahdollista näyttää, että maailma menee siihen suuntaan, mihin me sen haluamme menevän. Koulua ei käydä koulua varten. Koulua ei myöskään käydä elämää varten. Koulu on elämää

Mikähän nyt sitten mättää, kun opetussuunnitelmalliset puitteet ovat kohdillaan?

” Eihän meillä ole tähän resursseja.” 
” Nyt sitten pitäisi kaikki muuttaa, ei tule mitään.” 
” Ei minulla ole aikaa tällaista kaikkea opiskella ja omaksua.” 
” No nyt ei sitten saa opettaakaan enää mitään.” 
” Kyllä meiltä aina vaaditaan, mutta mitään meille ei anneta.” 

Sitaatit eivät ole suoria lainauksia keneltäkään. Ne ovat sitatoitua yleistä asennetta, joka uuden opetussuunnitelman ympärillä vallitsee. Ne tulevat aikuisten suusta. Myös media ruotii kyseistä asennetta säännöllisesti aiheellisen kriittisesti, mutta negatiivisten lasien takaa katsottuna tarttumapinnaltaan sopivasti. Tähän tarttumapintaan kiinnittyminen on jatkuvan kuluttavaa. Negatiivisuuden roihu tuntuu rintakehässä puristavana ahdistuksena.

Ja sitten sulkeutuu ympyrä. Lienee turha kysyä, miksi lasten kouluasenne on usein edelleen negatiivinen? Voiko uutta opetussuunnitelmaa ja koulumaailman älyttömiä mullistuksia ja loikkimisia ilman loikkapiikkareita jatkuvasti negatiivisesti murehtivan aikuisen antama esimerkki lapselle muuta viestiä kuin sitä, että koulu on ihan vaan ja ainoastaan p**kaa?

Vuosia sitten unohdin eräänä aamuna hymyillä mennessäni töihin. Silloisen luokkani lapset kysyivät minulta pelokkaan näköisenä: ”Ope, oletko sä vihainen? Onko joku tehnyt jotakin pahaa?”. Hämmästyksessäni totesin, että ei suinkaan ja kysyin perustetta epäilykselle. Siihen nuo pienet ihmiset vastasivat: ” No kun sä et hymyillyt, kun tulit!”

Viime viikolla en hymyillyt kahteen päivään. Negatiivisuus oli tartuttanut minut. Olin hädissäni ja tuskissani. Eihän tästä mitään tule. Meillähän ei ole resursseja eikä toivoa. Parkkeerasin autoni kolmannen päivän aamuna koulun pihaan ja kiristelin hampaitani. Toivoin, että olisin eksynyt matkalla. Kävelin irvistykseni kanssa pihan halki. Yhtäkkiä huomasin, että minua kohti juoksee valtavaa vauhtia neljä pientä ihmistä. He pysähtyvät luokseni ja leikkimielisesti läpsäisevät. Olivat nähneet keltaisen auton, ( silloin saa lyödä, jos ette tienneet )sanoivat raikuvan kikatuksen lomasta. Yksi halasi tiukasti ja totesi, että ”kiva, kun tulit”. Silloin päätin, että ei ole muuten aikaa synkistellä ja yhdyin kikatuskuoroon. 

Hommaa riittää. Uudisraivausta ja vapaustaistelua.  Negatiivisuuden sijaan on aina parempi tartuttaa hymyä, vaikka mihinkään muuhun ei olisi aikaa, jaksamista eikä resursseja.  En ehkä ennätä saada kuutta kuuta tai Saturnuksen renkaita. Voin kuitenkin aina valita katseltavaksi vain niitä tähtiä, jotka nauravat. Ja erehdyksenkin jälkeen palata näiden muistilappujen pariin:





Kikattelemisiin,
-Anna

P.S Keltainen auto on minun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti