Olen kovin innostunut seurailemaan Facebookin oppimiseen ja koulutukseen
liittyviä ryhmiä. Tunnetuin näistä lienee Alakoulun aarreaitta, joka on
parhaimmillaan jokaisen opettajan henkireikä. Ryhmät pursuavat upeita käytännön
ideoita. Saatan jumittua selaamaan ryhmien postauksia epähuomiossani hyvinkin
pitkäksi aikaa. Löydän sadoittain upeita juttuja, joita haluaisin toteuttaa omassa
työssäni. On tieto- ja viestintätekniikkaa, musiikkia, yksilöllistä oppimista,
oppimista ulkona, erityisopetusta ja toiminnallista sitä ja tätä. Sosiaalisen
median tarjoaman käytännön vinkkailun lisäksi skannaan melko ahkerasti kaikkea
kasvatusta ja opetusta koskevaa uutisvirtaa valtamediassa. Sitten yritän vielä ahkerasti lukea uusimpia
opetukseen ja kasvatukseen liittyviä teoksia. Tietenkin myös opetussuunnitelmauudistus
tuo mukanaan valtavan määrän erinäistä infoa.
Elämme opetuksen barokkia. Kaikki on jotenkin ylvästä, mahtipontista
ja koristeellista. Tuntuu, että pitäisi olla ja tehdä hirveästi kaikkea ja
tietää kaikesta kaikki. Tähän ajatukseen yleensä pysähdyn. Enhän minä voi
millään ennättää tätä kaikkea. Enkä voi väkisinkään ennättää työssäni tätä
kaikkea ainakaan tärkeimmän kustannuksella, johon käytän surutta ja
mahtipontisesti perustellen aikaani juuri silloin ja juuri niin paljon kun on
tarve. Ei ole mitään merkitystä, miltä näyttää ulkoa, jos sisällä on mätää. Ei
ole pienintäkään merkitystä, millaisia hienoja ja ylväitä rakennuksia rakentaa,
jos peruskallio ei ole vakaa. Tämä peruskallio ja tärkein omassa työssäni on
mielestäni lasten kohtaaminen.
Kasvattajana ja opettajana minulle perustavanlaatuinen
kysymys on se, miten päivästä toiseen kohtaan lapsen ilman ennakko-oletuksia,
välittäen ja osoittaen kiinnostusta juuri kuhunkin lapseen omana täydellisenä itsenään.
Jokainen lapsi kantaa mukanaan reppuaan, joka saattaa olla toisina päivinä
kevyt kuin ilma ja toisina päivinä täynnä raskaita tiiliskiviä. Opettajana
minun tärkein tehtäväni on saada lapsi tuntemaan, että välitän myös siitä, mitä
reppu sisältää koulukirjojen lisäksi. Minun tehtäväni on ymmärtää, miksi joskus
ei suju mikään ja miten toisinaan sujuukin ihan kaikki. Vasta tämän jälkeen
voin alkaa täyttää reppua erinäisillä hienoilla töillä ja tuotoksilla, jos nyt
satumme ehtimään sellaisia tehdä. Toisinaan ei välttämättä ehdi mitään muuta
kuin pysähtyä. Pysähtyä kohtaamaan ja kuuntelemaan.
Kuunteleminen on jalo taito. Se on kamalan vaikeaa. Olen
harjoituttanut kuuntelemista yksinkertaisella tavalla istuttamalla luokkiani
lattialle piiriin. Istahtamalla piiriin pyrin pysäyttämään yleensä vauhdin ja
kiireen ja luomaan jotakin tuttua ja turvallista. Piirissä vaihdamme
kuulumisia. Aloitan yleensä itsestäni. Pyrin aina työssäni osoittamaan
lapsille, että minäkin olen vain ihminen. Ihminen, joka kantaa laukussaan
välillä raskaitakin kiviä. Havaintojeni mukaan tämä on lapsille tärkeää. Lapset
pääsevät lähemmäksi minua ja rakentavat luottamustaan vahvemmin. Vaihtamalla
arkisia kuulumisia lapset pääsevät myös lähemmäksi toisiaan ja hitsaantuvat
ryhmänä. Piirissä jokainen pääsee (ja välillä ehkä joutuu) sanomaan jotakin ja
jokainen tulee kuulluksi. Jokainen kohtaa jokaisen jollain tasolla. Ja minä
opettajana pyrin osoittamaan ihan jokaiselle, että kuuntelen ja olen
kiinnostunut.
Joku voisi nyt sanoa minun kirjoittavan itsestäänselvyyksiä opettajan
työstä. En allekirjoita tätä. Väitän, että kaiken arjen kiireen lomassa
kohtaaminen jää liian vähäiseksi, jos sitä ei tietoisesti ota omaksi
tavoitteekseen. Oli se miten itsestään selvää tahansa. Olen niin monen
kiireisen päivän jälkeen harmitellut ja moittinut itseäni siitä, että en
tainnut ennättää antaa lapsille tarpeeksi aikaa. Ainakin itselleni on todella tärkeää
reflektoida myös itsestäänselvyyksien toteutumista. Kohtaaminenkaan ei ole ihan
helppo juttu. Jokaisen lapsen kanssa se tulee tehdä juuri kyseiselle lapselle
toimivalla tavalla. Ja toisinaan tapoja joutuu etsimään pitkään. Luovuttaa ei
kuitenkaan saa kenenkään kohdalla koskaan. On opettajan ammattitaitoon kuuluva
velvollisuus etsiä keino kohdata lapsi oli se kuinka haastavaa tahansa. Vain
todella harva lapsi on todellisuudessa sellainen, jonka kohtaaminen on lähes
mahdotonta.
Kaiken tämän infoähkyn keskellä tunnen nyt sitten huonoa
omaatuntoa siitä, että en oikein ennätä aina tehdä kaikkea hirveän hienoa.
Mutta mitä lapsi lopulta koulusta ja opettajastaan muistaa? Tahdon ainakin
uskoa, että lapsi muistaa sen, miten opettaja hänet kohtasi.
Pääsiäisaskartelujen yksityiskohdat ja jakokulmakaan tuskin pysyvät muistissa
yhtä vahvasti. Kohtaamisen jälkeen tärkeää on myös se, millaista viestiä
opettaja ihmisenä olemisesta pyrkii välittämään. Se onkin ehkäpä jo toinen
tarina, ihmiseltä ihmiselle. Kohtaamisen aapisen kolme ensimmäistä kohtaa ovat
muuten tosi helpot ja ihan jokainen osaa aivan varmasti ne :
2. Tervehdi
3.
Kysy: ” Mitä kuuluu?”
Kohtaamisiin!
Anna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti