I am new. Ainakin näin asiapitoisen blogin kirjoittajana. Muuten uutuudenviehätys on tainnut minusta karista vuosien varrella. Iän myötä viehätys vaihtuu viisauteen, jos sen vain osaa valjastaa. Viisauden. Yritän muistaa yrittää olla kiitollinen niistä vaikeistakin hetkistä, joita elämä ja erityisesti myös työelämä on minulle tarjonnut. Niistä ei voi kuin ottaa opikseen ja viisastua, kerta toisensa jälkeen.
Tarkoituksenani on kirjoittaa kasvatukseen ja opetukseen
liittyvistä asioista. Työskentelen päätoimisesti luokanopettajana kahdeksatta vuotta ja
uskallan luvata, että kuluneina vuosina on ennättänyt kertyä jo aika monta mainiota aihiota ajattelemiselle ja kirjoittelemiselle. Yritän tuoda kirjoituksiini myös aavistuksen vapaamuotoisemman
sävyn, jotta saisin lukijan kiinnostumaan. Vapaamuotoisella tarkoitan ehkä jopa
vähän viihteellistä, jos oikein villiinnyn.
Mistä kaikki sai alkunsa? En lähde kertaamaan ihmisen
biologian perusteita. Aloitan siitä, kun äitini kertoi minulle, että minusta tulisi
hyvä luokanopettaja. Koska siinä tietyssä iässä yksinkertaisesti pitää
kapinoida vanhempiaan vastaan, en allekirjoittanut väitettä. Työskentelin vuoden
ajan kouluavustajana ja totesin, että en koskaan ryhdy opettajaksi. Niin siinä
sitten kävi, että muutaman vuoden päästä tästä löysin itseni Seminaarinmäeltä
ponileikin vastarintaliikkeestä. Kasvatus ja opetus oli ( ja on ) mielestäni
tiukkaa teoriaa ja opettajuus asiantuntija-ammatti eikä leikkimielistä puuhastelua.
Opintojeni aikana olin hyvin kriittinen. Kyseenalaistin ja
kritisoin sydämeni kyllyydestä. Siitä ei liiemmin luultavasti pidetty. Minua harmittaa, että kriittisyyttä pidetään lähtökohtaisesti yleensä negatiivisuutena. Sitä se ei mielestäni ole. Kritiikki on ajattelun ilmaisemista, negatiivisuus enemmän ajattelemattomuutta. Eräs
didaktikko kertoi minulle Saharan opettavan. Eräs ohjaava opettaja puolestaan
kiitti saaneensa minulta elämänsä erikoisimman ja parhaan harjoitteluraporttinsa.
Hurahdin erinomaisten kouluttajien tapaan ohjata opiskelija ajattelemaan. Olin
ja ajattelin. Ajattelin pienistä yksityiskohdista suuriin kuviin alkaen siitä,
että en halua kutsua lapsia oppilaiksi vaan ainoastaan lapsiksi. Minulla ei ole
tarvetta ylentää itseäni käsitteellisesti.
Sahara on opettanut, että liiasta ajattelemisesta voi olla
joskus myös haittaa. Voi luoja se on toisinaan raskasta, ajatella päivät ja yöt. Ajattelen silti. Opettajuus
on minulle edelleen ensisijaisesti professio eli asiantuntija-ammatti. Siksi pyrin
ajattelemaan työssäni usein ja paljon. Ajattelemisen lisäksi pyrin "oppimaan ikä kaikki" mm. viettämällä aikaani ammattikirjallisuuden parissa ja keksimällä mahdollisimman tiheästi jotakin uutta opiskeltavaa. Opetussuunnitelmauudistus on tuonut tämän
opettajien ajattelemisen keskiöön ja jopa median valokeilaan. Uskallan
varovaisesti väittää, että Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos tiesi
jo kymmenen vuotta sitten, mitä tuleman pitää ja että ” There is not that much
new anyway.”
Tämä minusta, jatkossa asiaan. Ajattelemisiin!
-Anna-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti